Monday, January 24, 2011

menu hari ini.... SAMBAL SOTONG + AYAM MASAK BLACK PAPER..wallaaa

selamat sejahtera puan-puan..cik-cik..makcik2 yg dok belek blok ni...hari ini, menu masakan yg agak simple dan menyedapkan adalah sambal sotong dgn ayam msk black paper...bab masak2 memasak ni, aku bknnya terror sgt, tp takat nk masak utuk 10 org, xde hal la.....cume aku jarang memasak...jarang memasak bkn sbb xde skill je puan2, cuma tak de mase je nk jenguk peti ais tu...
(cey, alasan..padahal duk umah bkn ader kje sgt..)...
ok.....kebetulan aku ader kt umah kakak aku kt nilai ni, aku terpikir nk masakkan utk diaorg...so, wujud la menu kt atas....tgok peti ais, ader sotong basah (yg besar adik beradik kurita tu) dgn ayam...so aku keluarkan...tgok plak kt bhgian sayur...cume ader carrot dgn lada merah...ermmmm....so, arini, terpakse makan tnpa lauk sayur.....bermula la detik aku masak pada pukul 10.30pg....kt sini, aku ader tulis sekali bhn2 yg aku gunakan, kalau korang rase nk try, cube la buat..tp kalau tak sedap, jgn block blog ni plak yerr.

SAMBAL SOTONG
sotong basah yer..(bkn sutun kwn korang tu..)
sebiji bwg merah
3 ulas bwh putih
sedikit halia
cili kering yg dikisar
sedikit belacan
sos tiram
air asam jawa
garam
1 sudu gula (org jawa, kalau masak x letak gula, x sah..)

then..cara membuatnya senang gile...korang kisarkan bwg merah, bwg putih, halia dgn belacan.. (kalau rajin, pakai la tenggiling..erk...gilingg..silap2...tp kalau bertambah rajin lgi, korang gunalah blender....(kemudahan dh ader, guna je..)..lepas semua bhn td dikisarkan, (jgn halus sgt, nnti x sedap), korang tumis bhn2 tu dlm minyak yg agak2...(jgn byk sgt, jgn skit sgt.. tp kalau nk elakkan smbal dr cepat basi, gunakan minyak byk skit...)..then, tumis sedikit dan masukkan cili kering yg disisar td...tumis smpai semua bhn2 td garing...lepas minyak dia timbul, masukkan sotong, air asam jawa, sos tiram, garam dan gula ..tumis lg..sampai la sotong tu masak....huhuh..senang kan...so, lets proceed to 2nd recipe....

AYAM MASAK BLACK PAPER
6 ketul ayam
1 biji bwg besar
3 biji bwg putih
1/2 inci halia
carrot dimayang halus
sebiji lada merah dihiris
2 btg serai yg dititik
serbuk lada hitam...(pakai yg biji pun xpe, tp kene tumbuk halus)
sedikit air asam
garam
gula sedikit


so, cara membuatnya...1st sekali, goreng ayam tu dgn sedikit garam, serbuk kunyit dgn serbuk kari sampai agak2 garing..(jgn garing sgt nnti ayam jd keras..) then, kisarkan bwg merah, bwg putih dan halia sampai lumat pastu korang tumiskan menggunakan sedikit minyak...lepas garing, masukkan serbuk lada hitam, tumiskan lgi...masukkan seikit air asam jawa, carrot dan hirisan lada...msukkan jugak serai yg dititik....masukkan sedikit air, garam dan gula sedikit...then..dh mask semua bahan, masukkan ayam yg telah digoreng td....kacau sehingga rata, then hidangkan bersama daun bwg kalau korang suka....siap!!!!



 pergh...sodap...tak smpai kul 12, aku dh boleh menikmati hidangan ni smbil mengkusyukkan diri menonton STAIRWAYS TO HEAVEN.....gudluck smuaaa....

0 comments:

Post a Comment